2103-05-24,25,26,27

Hej alla godingar
 
Som ni märkt har jag ju inte skrivit på ett par dagar, det beror på att jag inte haft lust och att jag känt att jag har behövt vila upp mig. Vet ju att ni är flera som vill läsa men jag måste unna mig vila när jag känner att det fnns behov av det. Hoppas ni har överseende med detta.
Ska försöka att sammanfatta dessa dagar så att ni läsare iallafall får en överblick hur dagarna sett ut för mig.
 
Fredagen den 24/5
 
Den dagen var ju det stora målet att åka till Hässleholm och genomgå reab träning, men först som alla andra dagar så fick man ju ha sin startgas nämligen :-)
 

När man sedan fått iväg barnen till skolan så var det dags att själv komma iordning för att sedan komma iväg ut till taxin för vidare transport till byggnad C på Hässleholms sjukhus.
 
Där rullade jag först bort till arbetsterapin för där testa min styrka i handen. Jag fick krama någon form av rundstav som man kopplat instrument till både med höger och vänster.
Jag hade ungefär en tiondels muskelkraft i vänster hand/arm gemfört med höger hand och ändå är jag ju vänsterhänt.
Fick vidare testa på hur mycket jag kunde röra handen och hur begränsad jag var. Det var rätt tufft att få det så svart på vitt hur pass illa skadad man egentligen är. Upplever egentligen mig inte så skadad i vardagen för då kompenserar jag ju med högerhanden.
Nästa övning var hur pass mycket känsel jag har i handen. Fick olika föremål i handen och vissa av dem kunde jag faktiskt inte tala om vad det var jag fick i handen.
 
Nästa övning bestod av att ta trästavar och placera dem i hål på en bricka, detta var inte helt enkelt men det gick bättre efter en stunds övande, då hjärnan lärt sig rörelsemönstret.
 
Nu var jag färdig på arbetsterapin och rullade ifrån den med en ganska dyster tanke, nämligen att få på papper hur pass skadad man egentligen var, ganska tufft faktiskt.
 
Nu var det dags för att ta hissen ner till gympasalen och den väntande sjukgymnastiken.
Idag skulle jag återigen gå med rullatorn och prova att inte luta kroppen så mycket, har gjort det innan får att få mer kraft.
Efter detta moment så skulle jag prova att slå till en badboll med min vänstra hand, det gick väl så där. Men jag träffade den iallafall och lyckades slå tillbaka den.
 
Nu var det åter dags att få upp lite styrka i armar och axlar vilket gick riktigt bra tyckte jag, gjorde till och med fler än vad jag skulle.
 
Nu var jag helt slut och rullade upp till den väntande taxin för att ta mig hem till Balsby. Jag hann knappt sätta mig i taxin förrän jag sov som en stock med spotify skålandes i öronen.
Vaknade till när vi befann oss i Fjälkinge och då hade vi redan lämnat av två andra passagerare utan jag märkt det.
 
Väl hemma rullade jag in i sängen för att fortsätta sova, var helt lost. Vaknade efter en timme då det ju var dags för Simon att vara bollkalle på A-lagets match.
Det skulle ju putsas lite skor innan matchen så att de glänste ordentligt, det var viktigt det var ju en A-lags match och man skulle ju se stilig ut.
 
Blev lite stressigt för han skulle ju ha något i magen innan matchen. Funderade sedan på att hämta hem pizza efter matchen grannen erbjöd sig att hämta eftersom frun var i Malmö.
Pågen och jag löste det så att det blev lite cornflakes innan och sedan fick han med sig en slant att köpa korv under matchen så vi behövde aldrig utnyttja grannen Olas erbjudande.
 
Nu blev det tyst i huset för pågen åkte ju till fotbollen, tösen sov hos kompis och frun var i Malmö. Passade på att fixa lite här hemma i huset.
När sonen sedan kom hem så låg vi och kollade på netflix ihop och det blev polisskolan 1 innan jag slog ihop ögonen för denna dags äventyr.
 
Lördagen den 25/5
 
Lördagsmorgon så hade jag minsann sovmorgon sov ända till åtta för ovanlighetens skull, underbart. Började dagen med att ta en kopp kaffe innan alla andra i huset vaknade.
 
Så gött med tystnaden på morgonen där man kan sitta och filosofera med sina egna tankar.
Nu vaknade resten av huset och det blev lite frukost innan sonen skulle på tennisträning och tösen skulle hämtas.
Nu när de var iväg dammsög jag huset och grejade med en dator som jag försöker få rätsida på, vidare så gick jag efter en stund och lade mig i avslappningsfåtöljen och somnade efter en kort stund. Körde igenom tre program och somnade hela tiden om, så efter 45 minuter i fåtöljen så fortsatte jag in i sängen och fortsatte sova.
Vaknade efter en stund och såg att frun och barnen var på stan och shoppade så jag fortsatte med den krånglande datorn som var på ovanvåningen.
Har lyckats hasa mig upp på ovanvåningen genom att hoppa baklänges upp för sittandes på rumpan, det är ju tre månader sen jag var där uppe.
Fantastisk känsla av att kunna ta sig upp på vår ovanvåning.
 
När resten av familjen kom hem så frågade frun om vi skulle åka till Olofström där svärföräldrarna bor och det tyckte jag absolut att vi skulle göra, kunde ju vara skönt med lite miljöombyte.
Frun sa att vi kör om en halvtimme så det inte blir så sent vilket var ok tyckte jag, men kände direkt hur jag gick igång och stressen kom och jag varvades upp och blev på dåligt humör.
Får helt enkelt lära mig att börja mycket tidigare innan vi ger oss av någonstans för att inte detta ska hända, nog fortfarande väldigt stresskänslig vilket jag blev påmind om här.
 
När vi sedan kommit fram till svärföräldrarna så hade jag lugnat mig och vi kunde njuta av en lugn kväll med grill och fika.
Så trevligt vi hade där vi satt och småsnackade .Att barnen tjabbade sinns emellan det hör väl till syskon till.
Vi var  hos dem ett par timmars tid innan det var dags att bege sig hemåt för att slå ihop korkgluggarna för denna lördag.
 
Söndagen den 26/5
 
Denna dag fick jag också sovmorgon minsann, skönt att fått det två dagar på rad något som verkligen gillas. Eftersom hela huset hade sovmorgon så blev det lite brådis för frun och dottern som skulle till Tyringe för att spela fotbolls match.
Pågen och jag tog det lugnt och stilla hela förmiddagen, jag pillade med den trilskande datorn och dammsög och pågen spelade tvspel.
Rätt som det var plingade det på dörren och det var min moster och hennes sambo som tittade in, de hade vägarna förbi och ville kika in och se hur läget var. Roligt med spontana besök ibland detta gjorde mig riktigt glad.
Vid lunchtid så kom svågern och svärfar för att hjälpa mig med gräsklipparen som inte ville starta.Tony som svågern har en stor kunskap om motorer så han plockade isär den lite och rengjorde den med tryckluft.
Sedan provade han att få igång den och nu gick den som en klocka igen, perfekt.
 
Frun och dottern kom nu hem och hjälpte till att laga lite hemmagjord pizza vilket satt perfekt nu efter lite skruvande på gräsklipparen.
Efter maten så körde de hem och jag ägnade lite tid åt datorn innan aktiviteten övergick till avslappningsfåtöljen som jag somnade i och körde igenom kroppen tre omgångar eftersom jag somnade om varje gång jag startade om programmet. Kände mig jättepigg efteråt, vilken energi kick.
Under tiden jag legat och sovit så hade frun röjt tvättstugan, så nu fortsatte vi tillsammans att damma och städa ovanvåningen för dit kan jag ju numer ta mig.
 
Pågen skulle på bio så det blev för frun att skjutsa in han och kompisarna på bio.
Resten av kvällen flöt på utan några större öden inträffade så vid halv tio kröp jag ner mellan lakanen för att möta en ny dag.
 
Måndagen den 27/5
 
Denna dag skulle jag fixa lite olika telefonsamtal samt få besök av arbetsterapeuten och sjukgymnasten från kommunen.
Så efter frukostbestyren och allt annat som hör morgonen till så var  det dags att göra sig i ordning inför dagens bestyr.
Sedan kom kommunens folk med nya hjälpmedel nämligen en rullator :-D så jag slipper sitta i rullstolen hela tiden. De dagar då man känner att man har gott om energi å kan jag gå kortare rundor med denna. Ska dock inte gå för långa rundor. De hjälpte mig även att justera in den andra rullstolen så den fick samma inställningar som den jag hade först, för det skilde 1 cm i sitthöjden.
Fick även en ny dyna till den andra stolen som ska göra att man inte blir så svettig i häcken.
 
Så underbart med en rullator och att jag kan gå kortare sträckor utan att sitta hela tiden.
När dottern kom hem strax efter lunch så frågade jag om hon ville hjälpa till och klippa gräset, vilket hon gärna ville eftersom det varit en sak som bara storebrodern tidigare fått gjort så nu kände hon sig stor.
 Gick ut med rullatorn och övervakade hennes klippning vilket var jättebra. Lugnt och försiktigt med en stor noggrannhet gemfört med pågen där det bara ska gå så fort som möjligt. Det är kanske så att det är skillnaden på pågar och töser.;-)

Video 2013-05-27 14 53 44 from Jörgen Ekeberg on Vimeo.

 

 
 
Gick ut med min rullator för att övervaka klippningen så inget oförutsett skulle hända, och att man fanns tll hands för att visa henne.
 
 
Grannen kom över och vi provade även att få igång veteranklipparen vilket gick perfekt och med vilket klippresultat, fantastiskt att en klippare från 50 talet klipper bättre än de allra flesta klippare av dagens rang.
 
 
Nu började det att stänka ifrån himmelen så vi fick avbryta och ägna oss åt inomhus aktiviteter och för min del blev det först ett verkstadsbesök. Jag har ju inte kunnat ta mig ut dit under tre månader så det var så gött att kunna ta sig ut dit, bara satt och insöp atmosfären i verkstaden så underbart.
 
 
 
Efter detta så blev det avslappningsfåtöljen för att sedan hoppa över till sängen och någon timmes skönhetssömn, vilket var verkligen uppskattat.
Att lyssna på kroppen och lyda vad den säger till en är ett steg mot bättre leverne för mig.
Under tiden jag sovit hade tösen och hennes kompis bakar havreflarn och schackrutor eftersom hon skulle ha fika med sig till sin lägerskola som hon ska ha Tis-Ons
 
Jag bad även dem att skala lite potatis eftersom vi skulle ha grillad laxfilé med kokt potatis och räksås. De fixade detta galant och jag grillade filéerna i ugnen. Så när frun kom hem så var middagen serverad, lite stolt över att kunnat göra detta.
 
 
Efter maten skulle frun till stallet med tösen så jag röjde köket och rullade sen in för att lägga mig och vila en
stund, började få ont i kroppen, ben, axlar, nacke och rygg. Värken bara tilltog och jag började även känna mig trött pga. min smärta. Tog ett  par värktabletter och gick och vilade mig.

Sen låg jag i princip resten av kvällen och vilade mig. Kom på den ev orsaken hade ju gått med rullatorn och överansträngt mig rejält.
 
 
Från i princip inte gjort något alls gående till att ut och skutta i trädgården, att du aldrig lär dig Jörgen vad som är lagom
Jo det gör jag men i min iver/glädje är det lätt att falla i fällan och göra det för mycket.
 
Nu var det natti natti och ser fram emot att få vara värkfri när jag vaknar  imorgon bitti.
 
Kramar
Jörgen

Kommentarer :

#1: Anonym

Härligt att se att du börjar komma tillbaka, kämpa i lagom takt mannen

Svar: Hej AnonymSynd du inte skriver vem du är.
Klart jag kämpar i lagom takt och lyssnar på min kropp
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Lena S

Va glad jag blir när jag läser om dina framsteg. Det är en underbar känsla när man klarar saker man inte kunnat på ett tag. Härligt att läsa om familjelivet. Det är något jag kan ångra att jag inte kämpat mer för. Jag vet att det här är det bästa..men ändå... Min yngsta dotter var 16 när jag blev sjuk och hon var rädd att det skulle hända igen. Så nu bor hon i fosterfamilj hos min bästa kompis. Det är bästa lösningen för henne, nu får hon en normal tonårstid.
Kram

Svar: Hej Lena
Va roligt att jag kan glädja andra med mina framsteg.
Tråkigt att du inte har din dotter hos dig men du vet säkert vad som är bäst och högaktar dig för att du ser till din dotters bästa framför ditt egna intresse.storartat av dig.
Kramar till dig min trogna läsare
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Anders

Hallå igen PJ, underbart med lite bilder och filmklipp! ;-)

Skönt att se att du nu kan ta dig fram med rullator! :-D

Att du/ni fick igång klipparen. Farsan trodde att den var i sämre skick och eventuellt behövde nya kolvringar. Skönt att det var så :-)

Återigen ännu nya framsteg, HÄRLIGT! :-D

Svar: Tjenare AndersJa det är riktigt jobbigt att ta sig fram med rullatorn ska du veta har ont i hela kroppen av överansträngning får ta det lite lugnare med träningen.
Jag la ner lite mer tid på detta blogginlägg med filmen tar ju en stund att ladda upp det:-)
Hörs och syns hoppas jag
kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anneli

Gokväll, ser att det går bättre och bättre för dig varje dag, så härligt att läsa om dig och se dig. Förresten hur går det med kaffeintaget ;) någon minskning ännu....
Önskar dig en fortsatt härlig vecka kram Anneli

Svar: Hej AnneliJa det går framåt sakta men säkert går det framåt tar ju enorm kraft att ta sig framåt med rullatorn.
Och kaffet har jag inte dragit ner på du vet en gammal gubbe måste ju få lite hjälp att vakna ordentligt på morgonen;-) så det lär nog dröja innan och om jag drar ner på det
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#5: Månsson

Härliga framsteg du gör, mycket som händer som du ska glädjas över. Går inte att sätta ord på allt.

Svar: Ja Anders det är riktigt glädjande att det går framåt och att ni läsare också ser att det går framåt och kommenterar det, roligt faktiskt.Hoppas vi ses snart
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Lotta

Fantastiskt. Och klokt, lyssna mkt på kroppen! Så olika saker o ändå samma resa... både skratt och tårar här av igenkänning.Tänkte på 2 viktiga tips jag fick i början av resan: alltid en fot i marken när man använder rollatorn , och ha rollatorn nära kroppen o ta små steg.. Tänkte på det när jag såg du redan i det skedet... du får gärna dom tipsen, så du inte är för ivrig o ramlar o bryter ben o axlar (eller hur tänker man så ibland iallat :) :)
Tänk inte mer på läsarna än dig själv ! Vila e väl det svåraste att lära sig , men det nödvändigaste tillsammans med fokus , lite mindre stress blir det ju :)
Ha en go dag Jörgen, hörs igen hoppas jag :)
Kram Lotta

Svar: Hej LottaTackar dig för dina tips ang. rullatorn. Inte så enkelt att gå med den när man är lite ostadig och ibland hänger ju inte foten med och man blir väldigt fort trött.
Och jag tänker på mig själv i första hand därför jag haft uppehåll några dagar.
Sköt om dig så hoppas jag vi hörs
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Anneli

Tack så mycket för att du delar med dig! Fantastisk läsning som föder tankar!

Svar: Hej Anneli Så roligt att du finner min läsning fantastisk, och att den föder tankar hos dig. Alltid roligt att få folk att tänka till över sin livssituation.
Kramar
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Carro

Härligt att se dina framsteg. Du är duktig. Tänk på att vara rädd om dig och stressa inte. Det går inte fortare låt det ta tid även om det är jobbigt. Haa en bra dag.
Kramar. Carro

Svar: Hej CarroJag låter det ta den tid det tar tänker inte jäkta fram något som inte blir bra i slutändan utan ta det lugnt och låta läkeprocessen ta sin tid
Kramar till dig min vän
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Karin Ipsen

Hej Jörgen!
Lyssnade på radion idag på väg till stan och hörde om dig. I kväll har jag kollat din blogg lite och känner igen mycket av dina känslor. Har varit sjukskriven 2,5 år p.g.a.stress i mellanstadielärarlivet. Börjar komma upp på banan nu igen, men blir aldrig densamma...fast det vill jag inte heller! Lever ett så mycket bättre liv idag när jag lyssnar på kroppen( har inget val)och inte kör över den. Du får ursäkta, men det låter som om du kör på ganska häftigt trots dina problem...? Du kanske ska unna dig själv att vara sjuk och prioritera vissa aktiviteter? Fast jag vet att det är svårt. Det tog mig 9 månader att komma ner i varv så jag kunde vila. Men du, du är värdefull även när du inte gör ett enda dugg!! Sköt om dig vännen! Kram Karin

Svar: Hej KarinUnderbart att du lyssnade på programmet. och att du väljer att gå in och läsa min blogg, riktigt skoj.
Det är väl så att jag också får ta det mycket lugnare i mitt liv framöver.
Man kan kanske uppleva när man läser bloggen att jag gör väldigt mycket, men jag försöker lyssna på min kropp och vad den vill.
Jag har nog kapitulerat i min sjukdom och strävar inte emot den i min sjukdom utan försöker hela tiden anpassa mig efter min dagsform även om det är frustrerande de dagar man mår bättre att inte gå för fullt de dagarna.
Tack för din kommentar och hoppas att du fortsätter följa den.
Jörgen Ekeberg

skriven

Kommentera inlägget här :