godmorgon vänner och fy fan 2013-09-24

Godmorgon världen
 
Jag sitter i tidig morgonstund och försöker plita ner upplevelserna av snart andra dygnets frihet  från  pillrena och jag kan säga att det är ett mindre helvete.Jag har ont i ryggen och i mina ben, framför allt i ryggslutet där det brinner som eld
Jag har under gårdagen försökt hitta alternativa behandlingar till min smärta. och då har jag stretchat väldigt mycket framför allt benen..
Jag har legat i ett oerhört varmt bad som för övrigt var djävulskt välgörande för min värk. Tappade upp det och sedan på med värmen som håller karet varmt under hela tiden sen satte jag på massagen så strålarna masserade ryggen och benen.
 
Sen har jag använt min avslappningsfotölj flera gånger och i den finns ett avslappningsprogram som heter från märta till välbefinnande och försöker ta till mig dennes övningar. Samtidigt som man får en rejäl massagebehandling vilket är oerhört skönt.
 
 
Det som ställer till det lite är ju att jag har ju mer ont och vaknade nu vid fem av att jag hade så ont men smärta är ju en vanesak också så det gäller bara att lära sig hantera den på ett annorlunda vis och inte låta den   få en sån framträdande roll utan ha ett annat fokus. Att låta sitt huvud få annat att tänka på helt enkelt.
 
Sen är det ju en hel del vatten som tränger igenom skinnet och som gör en fuktig på hela kroppen men det går över och dessutom så är det ju skönt att bada ofta så då förenar jag nytta med nöje;-)
 
Det positiva för det är ju det jag måste titta på, vad är det som blivit bättre. Ja egentligen är det inte så mycket som blivit positivt men den största förändringen är att jag är med på banan. Jag uthärdar för jag vill uppleva saker med alla mina sinnen och inte gå runt i en bubbla där man inte får alla känslor med sig.
Det känns som en av kommentatorerna skrev att man fått av sig pappkartongen som man haft på huvudet.
En andra sak som har blivit bättre är att jag inte ständigt fryser om mina fötter vilket jag gjort hela tiden innan. Dock inte när det var högsommar och riktigt varmt.
 
Nunär jag sitter och skriver detta inlägg så rinner svetten av  mig och jag har ont i nacke, ben,rygg etc. Jag ska strax lägga in vetekudden i micron för att lägga den över nacken samtidigt som jag ska ta en stund i den välbehövliga avslappningsfotöljen från promas så man får igång blodcirkulationen.
 
Jag vill samtidigt här och nu påvisa för er läsare att detta gör jag inte på något vis i världen för att få uppmärksamhet om nu någon trodde detta utan jag gör det helt och hållet för att se vad det egentligen är, vilken medicin som funkar och var det egentligen gör mest ont och till sist för att inte hela tiden bedöva mina sinnen.
 
Jag fick många kommentaarer igår om folk som håller tummarna för mig och min resa och det stärker mig oerhört även om de mest betydelsefulla människorna dvs min familj stöttar mig till fullö.
Jag ska inte vara övermodig och dumdristig i mina försök och låta familjen höra en ständigt klagande Jörgen över hur ont jag har för då får jag ju börja igen med pillrena. Att alltid få höra ett klagande gör nog att folk runt om en tröttnar på en och till sist står man kvar själv, vilket inte det är värt.
 
Men skriv gärna några rader till mig i kommentarsfältet vilket är en god medicin mot mitt pillerfrialiv, vilket jag hoppas reda av.
 
Idag ska jag jag ha ett stort möte med samtliga inblandade på rehabteamet för att staka ut färdriktningen för den kommande framtiden vilken jag ska möta med en starkare och mer homogen människa än tidigare. Jag kommer att ha så oerhört många nyförvårvade kunskaper om mig själv och min situation som jag kommer försöka sprida och delge  min omgivning och samhället i stort. Denna resa kommer kanske öppna nya dörrar som varit stängda tidigare. Det gäller  att se möjligheterna i den situation man befinner sig och inte låta sig begränsas av vad andra tycker. Nä Jörgen lev det livet som du själv vill och där du är den som håller i taktpinnen och använd kropp och knopp i det livet så kommer allt att gå bra.
Stora kramar till er alla

Kommentarer :

#1: Sara

Otroligt att du härdar ut! Kan inte ens föreställa mig hur det är .
Lycka till idag ! Kram

Svar: Tack Sara
Ja du det är ett tufft beslut som jag tagit men du vet ju hur jag är och kommer inte ge mig, men jag ska inte heller vara dumdristig och låta galenskap gå före klokhet vilket jag kanske redan gjort eftersom jag gjort detta på eget initiativ och inte konsulterat läkare först men vi får se hur det går
Kram
Jörgen Ekeberg

skriven
#2: Anonym

Låter som att sluta snusa gånger hundra

Svar: Ja sluta snusa gjorde jag för 9 år sen och det tyckte man var svårt då men det går inte att jämföra på samma planet ens men jag är envis och kommer inte ge mig förän det går ut över min träning eller min familj.
Jörgen Ekeberg

skriven
#3: Sara

Hoppas att smärtan minskar idag!

Svar: Hej Sara
Så roligt att du följer min blogg. Ja vi får verkligen hoppas att smärtan minskar men det verkar den tyvärr inte göra utan snarare tvärtom men det gäller bara att härda ut och bita ihop. Livet är inte alltid så jäkla lätt men vem har sagt att det ska vara det
Jörgen Ekeberg

skriven
#4: Anne-Li Foerster

Kämpa på!!! Förhoppningsvis får familjen en smärtfri Jörgen så småningom 😃 heja heja

skriven
#5: Anne-Li Foerster

Kämpa på!!! Förhoppningsvis får familjen en smärtfri Jörgen så småningom 😃 heja heja

Svar: Hej Anne-li
självklart kommer jag att fortsätta kämpa, men idag är det en dag som är fylld av värk och som gör en alldeles matt men bättre dagar ska komma
Jörgen Ekeberg

skriven
#6: Anonym

Håll ut och kämpa

Svar: Klart jag ska hålla ut och kämpa det kan du vara helt lugn för. Kämpa kommer jag att göra tills jag stupar
Jörgen Ekeberg

skriven
#7: Jenni

Du kämpar på skitbra rent ut sagt!! Heja heja :-) /Jenni

Svar: Tack Jennie för ditt direkt härliga öppenhjärtiga inlägg like à lot
Jörgen Ekeberg

skriven
#8: Anders

Låter jobbigt men bra på samma gång. Det finns väl en hel del alternativa behandlingar som du kanske skulle passa på att prova. Jag tänker på akupunktur, healing, naprapat, kiropraktor med flera. ;-)
Det är som med allt annat i livet, det som inte har funkat på någon annan med liknande symtom kanske faktiskt fungera på dig! :-)

Svar: Ja Anders jobbigt är bara förnamnet för detta men du vet min kapacitet och min envishet och lovar dig att detta SKA jag ro i land
Jörgen Ekeberg

skriven
#9: Mojje

Hej PJ.
Som du vet är jag sjukt imponerad av ditt beslut att möta smärtan pillerfri. Du skriver att du letar efter alternativ till tabletterna mot smärta. Jag har ett tips. Spikmatta. Det låter banalt men det fungerar. Du vet min smärthistorik med ryggen och jag använder spikmattan när smärtan är outhärdlig och det fungerar. På mig hjälper det medan jag använder mattan samt 1-2 timmer efteråt. Det är värt att prova iaf. Och som vanligt. Lycka till. Jag önskar av hela mitt hjärta att du snart kommer vara återställd

skriven

Kommentera inlägget här :